کرایوتراپی ( Cryotherapy )

کرایوتراپی چیست؟

کرایوتراپی یا سرمادرمانی با استفاده از نیتروژن مایع برای تخریب بعضی از ضایعات پوستی استفاده می شود.

چرا پزشکان از کرایوتراپی استفاده می کنند؟

کرایوتراپی یک روش درمانی کم تهاجمی است. کرایوتراپی معمولاً بدون جراحی انجام می شود. اکثر افراد به سرعت و با درد کمی بهبود می یابند. پزشکان متخصص پوست ممکن است کرایوتراپی را برای موارد زیر توصیه کند:

• بیماری های پوستی پیش سرطانی و سرطان های پوست در مراحل اولیه، از جمله سلول کارسینوم سنگفرشی و کارسینوم سلول بازال
  • بیماری های پوستی مانند زگیل، زائده های پوستی یا لکه های تیره

در طول کرایوتراپی، پزشک معمولا با استفاده از اسپری یا سواپ سرمای شدید را روی بافت‌های غیرطبیعی اعمال می‌کند. سلول ها نمی توانند در این سرمای شدید دوام بیاورند و پس از درمان می میرند.

اکثر افراد برای آماده شدن برای کرایوتراپی روی پوست نیازی به انجام کار خاصی ندارند. کرایوتراپی معمولا نیاز به بی حسی ندارد.

اگر برای یک بیماری پوستی خارجی کرایوتراپی انجام می دهید، ناحیه تحت درمان بعد از درمان قرمز می شود و احتمالاً تاول می زند. هر درد خفیفی باید بعد از حدود سه روز از بین برود. ناحیه تحت درمان یک دلمه تشکیل می دهد که معمولاً در عرض یک تا سه هفته بهبود می یابد.

مزایا و معایب کرایوتراپی چیست؟

کرایوسرجری یک روش درمانی کم تهاجمی است. در مقایسه با جراحی سنتی، معمولاً درد و خونریزی کمتری دارد و خطر آسیب رساندن به بافت سالم نزدیک سلول‌های غیر طبیعی کمتر است.

خطرات کرایوتراپی اندک است، اما ممکن است عوارضی ایجاد شود. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تورم، جای زخم و عفونت پوست

اکثر بیماری های پوستی که با کرایوتراپی درمان می شوند، پس از درمان به مراقبت خاصی نیاز ندارند.

کرایوتراپی - Cryotherapy

چه زمانی باید با پزشکم تماس بگیرم؟

در صورت مشاهده علائم عفونت پس از کرایوتراپی با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قرمزی طولانی مدت

چرک